SIGRID – Interview

Foto-© Laia Benavides

Da ist sie wieder, DIE Newcomerin des Jahres 2019, die norwegische Pop-Sensation Sigrid, die nun mit ihrer ersten neuen Single Mirror an den Erfolg ihres Debütalbums Sucker Punch anknüpfen will. So richtig weg war sie ja gefühlt gar nicht, doch auch an ihr ist die Pandemie nicht spurlos vorübergegangen. Denn wo es bis dahin nur eine schnelle Aneinanderreihung von stetigen Höhepunkten, einer beispielhaften Pop-Erfolgsgeschichte gab, herrschte auf ein mal Stillstand – und das inmitten einer Writing-Session für neue Songs! Statt an neuen Hits zu schreiben, hieß es für Sigrid dann auf direktem Weg aus LA in die Heimat Norwegen, wo sie sogar zwischenzeitlich wieder bei ihren Eltern einzog („It was cosy, I turned a bit into a teenage daughter again, but it was nice!“). Nun Monate nach diesem Abbruch sitzt die mittlerweile 24-jährige in London und spricht mit uns, darüber, dass die Pandemie für sie persönlich im Nachhinein auch positive Seiten hatte, waren die vier Jahre davor doch auch erstmal ein ganzer Batzen Eindrücke, die auf eine junge Newcomerin eingebrochen sind, die aus dem Nichts kam, in einem kleinen norwegischen Dorf aufgewachsen ist und in der kompletten Zeit entweder im Studio, auf Tour oder für Promo stetig unterwegs war: „It probably was a break, that I needed more then I thought, from four years of craziness. But it was pretty quiet for a while, then I started writing again, writing over Zoom, writing for myself at the piano was really nice again and last summer we made a little summer camp in Denmark with Caroline and Sly, who are two of the co-writers of Mirror, as well as Emily Warren. It was very, very cosy.“

Mirror ist dabei ein Song über das Akzeptieren der eigenen Persönlichkeit mit all ihren Fehlern – und man glaubt es kaum, aber auch bei der gefeierten Newcomerin, mit all den Preisen, ausverkauften Shows und Erfolgen, ist das Selbstbewusstsein beim Blick in den Spiegel nicht jeden Tag völlig gegeben: „The reason why we wrote this song was, I needed that song personally. And I think that’s always why me and my collaborators write songs like that, because when we walk into a room together and we are like, how are we feeling now. And I bring personal experiences into these sessions. This song was written with Caroline Ailin, Sylvester Sivertsen and Emily Warren – so a really nice team effort. And yeah, this song is about accepting yourself or your negative side or your positive side, it’s because we all have them. It’s not everyday that I look in the mirror and am like, you’re the best! Some days I do and I think I’m great, but other days I don’t have that self confidence…so it was a needed song.“ Doch genau an diese Tage, an denen man eben nicht vor Energie und Selbstvertrauen strotz und alles gut läuft, sind die, die Sigrid ins Gedächtnis rufen, warum sie das Songwriting so liebt: „And that’s probably why I love songwriting so much, even if you have something difficult you can always get something beautiful out of it.“

Als wir 2017 Sigrid zum ersten Mal zum Interview trafen, sprach sie auch darüber, dass in ihren Augen junge Menschen immer mehr nach Perfektion streben würden, da sie durch Social Media das Gefühl bekommen würden, dass diese Normalität wäre – also auch ein passender Aufhänger, vier Jahre später zum Thema Selbstakzeptanz und auch dazu, wie die Sängerin mittlerweile mit ihrer Berühmtheit im Umgang mit den sozialen Medien umgeht: „It doesn’t surprise me that I said that, last year was pretty good to be like offline, I just disappeared into a little studio and skiing cave and I just did that and it was super, super nice. But I feel like, after that year, I have a different attitude towards social media, like I post something and am like, ‘bye!’And then I go back and read comments and replay to people that are saying nice stuff, because that means a lot. But yeah, it’s a balance, you know, I feel obliged to be there, be present and connect to the people that listen to my music, because it is really amazing that people are there…but I also need to take care of myself and log off sometimes.“ Gleichzeitig macht sie sich auch Gedanken über die heutige Jugend, die gegebenenfalls leicht in einen negativen Social-Media-Strudel geraten können: „It must be so hard for kids in school nowadays, because everyone has turned into some mini celebrity. The road is quickly to becoming big on social media and I think it happens to a lot of people, who are not really signed off for it. I feel like as an artists, social media is a part of my job, I kind of know what I’m getting myself into, that makes it easier to have a perspective on it. But as a kid in school, for like an 8th grader or if you’re 13 years old and social media is such a huge part of your everyday life. I can’t imagine how hard that must be. I’m not that old, I’m just 24, I mean I had Facebook growing up and everyone was on Facebook, but I think it’s probably different now. It’s a lot more global, like when you’re in Norway you’re connecting with people in Germany or in America or in UK, like everywhere. When I was on social media in junior high school it was just me and my friends, my network was a lot smaller.“

Gleichzeitig ist ihr Netzwerk seit dem letzten Interview-Termin auch gewachsen – nicht nur im Bezug auf ihre Fans, sondern gerade auch im Bezug auf die Mitstreiter beim Songwriting-Prozess. Entstanden die ersten Songs alle noch mit dem selben Produzenten in ihrer norwegischen Heimat, sind für Sigrid Aufnahme-Sessions mit diversen Songwritern in LA nichts ungewöhnliches mehr: „I think after the first record I just wanted to go out and explore a bit, see what else is there. And I think it’s interesting, what I said, like home is the studio. Studio is defiantly home to me, maybe I’ve always craved the other thing as well, because now I’m in the studio, I crave live touring so much. I’ve missed it so, so much. But probably back in 2017, when I was touring all the time, I really wanted to be back in the studio. You know, I’m always enjoying where I’m and enjoying the moment, but you know…you miss the other thing. But I think…four writers on a song, that’s not that much. And they all are really like close to me, Emily is a good friend, who was a big collaborator on the last record, Caroline I’ve known for a long time, Sly and Caroline are together, they are partners. So that’s super nice. So it was a very fun process.“

Nicht unbedingt immer Spaß ist das Pop-Business – und letztlich hat Sigrid recht, wenn sie sagt, dass es da so abläuft wie eben in jeder Industrie. Angesprochen auf Erwartungshaltungen und Druck zur neuen Single sagt sie: „I mean I’m so used to the pressure. I’m not gonna lie, I kind of knew what I get myself into and sometimes you’re like, ‚Wohhooo, this is different to what I thought’, but most of the time it’s just part of being an artist.“ Und als Künstlerin weiß Sigrid auch, dass Mirror sie noch lange begleiten wird: „I know, I’m gonna sing Mirror now for a long time, so I thought, you might as well make it fun to sing it. It has kind of a sad undertone to it, but I think that’s often with my songs. There’s always an underlying message, that is a bit darker or deeper or more sad. But I always try to wrap it in, in some kind of a fun, dancy way, because I’m gonna sing it so much and I wanna have fun when I’m singing these songs.“ Wann das sein wird, kann man derzeit noch nicht absehen – genauso wenig wie wann man mehr neue Songs von Sigrid erwarten kann – sie sagt in dieser Hinsicht nur: „The only thing that I can say, is that I’m not going anywhere.“

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Dominik

Bedroomdisco-Gründer, Redaktions-Chef, Hans in allen Gassen, Golden Leaves Festival Booker, Sammler, Fanboy, Exil-Darmstädter Wahl-Hamburger & happy kid, stuck with the heart of a sad punk - spreading love for great music since '08!

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